OOIGEM - De buitenschoolse kinderopvang in Ooigem krijgt een drietal jaar tijdelijk onderdak in het oude CM-gebouw in de Bavikhoofsestraat. Ondertussen worden de plannen uitgewerkt voor een nieuwbouw in de omgeving van de school.

'Het is wennen', verzekeren de begeleidsters van de Ooigemse buitenschoolse kinderopvang in Het Nieuwsblad. 'Maar dergelijk comfort worden we heel snel gewoon', glimlachen ze. 'Het is nauwelijks vergelijkbaar met de vorige opvang. Die bestond uit één grote ruimte, gevestigd in de kelder van de school. De kinderen die hun huiswerk wilden maken, moesten uitwijken naar de refter. Nu hebben we daar aparte ruimtes voor. Ook de akoestiek is veel beter. Het geheel is bovendien veiliger.'

Dagelijks maken tot zeventig kinderen gebruik van de buitenschoolse opvang. Dat ontging ook het schepencollege niet. 'We zochten al van in het begin van deze legislatuur naar een oplossing voor het lokalenprobleem van de voor- en naschoolse kinderopvang in Ooigem', klinkt het bij burgemeester Jan Stevens (CD&V). 'We maken er een punt van om de vrije basisscholen (financieel) te steunen waar mogelijk.'

Nieuwbouw

Eerder al werd Het Speelhuisje ingericht voor de opvang in Wielsbeke. Er werd ook een overeenkomst gesloten met de vrije basisschool van Sint-Baafs-Vijve voor de lokalen voor kinderopvang. Ook de vakantieopvang kan daar terecht.

In Ooigem werd nu ook een, zij het tijdelijke, oplossing gevonden. 'Het gebouw was instapklaar en mits enkele aanpassingen konden we er een kinderopvang van maken', zeggen schepenen Marc Debie en Filiep De Vos (CD&V). De toekomst oogt nog rooskleuriger. 'Het is de bedoeling om in de nabijheid van de school een complete nieuwbouw op te trekken'. 'Dat zal gebeuren in alle openheid en samenwerking met de school, het oudercomité en schoolbestuur.'