WIELSBEKE - Griet Decock, medewerker van de sportdienst, is de eerste beweegcoach van de gemeente Wielsbeke. We gingen voor meer informatie op bezoek bij OCMW-voorzitter Filiep De Vos (CD&V), die het project in 2017 voorstelde aan de sportdienst.

CD&V: Dag Filiep, wat is een beweegcoach nu eigenlijk?

Filiep: Een beweegcoach is een soort diëtist, maar dan niet op het gebied van eten, maar op het vlak van bewegen. De beweegcoach stelt samen met de cliënt een gepersonaliseerd plan en programma op om meer of beter te gaan bewegen.

CD&V: Kan ik zomaar langsgaan bij de beweegcoach?

Filiep: Neen, pas na doorverwijzing van je huisarts kan je bij de beweegcoach aankloppen.

CD&V: Hoe gaat het er dan aan toe bij de beweegcoach?

Filiep: De aanpak is heel persoonlijk. De beweegcoach start eerst met een persoonlijk gesprek. Zij overloopt daarbij een gewone week in het leven van de cliënt. Hoe verplaatst hij zich naar het werk? Wat zijn zijn interesses? Daarna kijkt de beweegcoach hoe beweging kan geïntegreerd worden in het dagelijks leven van de cliënt.

CD&V: Heeft de cliënt daar dan nog iets over te zeggen?

Filiep: Uiteraard. Alles gebeurt in overleg met de cliënt. Hij moet het uiteindelijk gaan doen, dus hij moet er in de eerste plaats het nut van inzien en erin geloven.

CD&V: Welke opdrachten kan iemand bijvoorbeeld krijgen?

Filiep: Dat kan gaan van 'Neem de trap in plaats van de lift', 'Maak een wandeling tijdens de middagpauze' tot een meer doorgedreven beweging, bijvoorbeeld door deel te nemen aan 'Wandel je fit'-reeksen van de gemeente. Aansluiten bij een sportclub is mooi meegenomen, maar dat hoeft helemaal niet. We willen het zo laagdrempelig mogelijk houden.

CD&V: Hoe kan ik in contact komen met de beweegcoach of waar vind ik meer info?

Filiep: Met al je vragen kan je terecht op het e-mailadres beweeg@wielsbeke.be of je kan bellen naar 0492 34 06 69. Griet vind je natuurlijk ook gewoon op de sportdienst op domein Hernieuwenburg.

CD&V: Hartelijk dank voor dit gesprek.