WIELSBEKE - Net als zes jaar geleden bevraagt de lokale CD&V-afdeling haar inwoners. Burgemeester Jan Stevens (CD&V): "Input van de bevolking bij de opmaak van ons verkiezingsprogramma vinden we absoluut noodzakelijk."

Het is niet voor het eerst dat CD&V Wielsbeke een bevraging van de Wielsbekenaren organiseert. Dit was het geval in 2012, met de geslaagde "Roer mee in de pot"-actie. Toen vulden zo'n 250 Wielsbekenaren de enquête in.

"We mikken op meer mensen met deze burgerpeiling", klinkt burgemeester Jan Stevens (CD&V) ambitieus. "Burgerparticipatie zit in de lift, we gaan de mensen ook rechtstreeks aanspreken en de enquête kan online ingevuld worden op www.wielsbeke2018.be."

Primeur op avondmarkt Wielsbeekse Feesten

CD&V-voorzitter Frédéric Depypere: "De bezoekers van de CD&V-stand op de avondmarkt van de Wielsbeekse Feesten op vrijdag 1 september konden als eersten de burgerpeiling invullen. Wie naar het gezinsfeest (Feest voor Jan en Alleman) komt op zondag 24 september, kan ook daar de bevraging ter plaatse invullen. Tenslotte krijgt ook ieder Wielsbeeks gezin de burgerpeiling in de bus. Invullen kan tot 14 oktober 2017, dat is exact één jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen."

Voor één dag burgemeester

Inwoners zullen niet alleen gevraagd worden wat er goed of minder goed gaat in de gemeente. "We zien het breder", stelt bestuurslid Marijn De Vos, die mee de vragenlijst hielp opstellen. "We polsen ook naar wat de inwoners echte troeven vinden van de gemeente en wat zij zouden veranderen mochten ze voor één dag burgemeester van Wielsbeke zijn. Ook het fusieverhaal en het verbeteren van de fietsveiligheid komen aan bod."

CD&V Wielsbeke zal de resultaten bekendmaken en meenemen bij de opmaak van haar verkiezingsprogramma.